Zo houd jij je kasstroomslurpers in bedwang

kasstroomslurpers in bedwang houden

Met enige regelmaat kom ik ze tegen: ondernemers met een tekort aan geld. Hierdoor zijn ze niet in staat om rekeningen of de Belastingdienst op tijd te betalen. Sommigen kunnen hun personeel niet eens op tijd het salaris betalen. Wellicht dat je denkt dat het hier gaat om ondernemers waarmee het slecht gaat, maar het zal je verbazen, dat is vaak niet het geval. Deze ondernemers verdienen genoeg, maar ze hebben onvoldoende aandacht voor hun kasstroomslurpers.

Wat is een kasstroomslurper

Wellicht denk je nu kasstroomslurpers? Wat is dat? Nou, kasstroomslupers maken dankbaar gebruik van jouw kasstroom omdat jij je zaken niet goed op orde hebt. Met als gevolg dat jij niet altijd aan je financiële verplichtingen kan voldoen. Sommige kasstroomslurpers zijn zo agressief dat ze je bedrijf te gronde kunnen richten. Het is dus belangrijk dat je de kasstroomslurper op tijd herkent en actie onderneemt. Hoe eerder je hem weet te tackelen, hoe sneller je er ook weer bovenop bent.

De sluiper

De twee meest voorkomende kasstroomslurpers zijn de debiteuren en de voorraden. Zij slurpen als je niet oplet heel veel geld op. Het vervelende van dit type kasstroomslurpers is dat je het niet direct ziet en merkt, het gaat vaak sluipenderwijs. Met als gevolg dat een andere kasstroomslurper te weten je crediteuren ook oplopen en als je niet oplet stapelen de belastingschulden zich ook nog eens op. Voordat je het weet zit je klem en moet je steeds meer gaan betalen, boetes, rente, aanmaningskosten om van je schulden af te komen. Geld dat je ook had kunnen gebruiken om nuttige of leuke dingen mee te doen.

De slokop

Maar je hebt ook kasstroomslurpers die zich acuut voordoen. Het zijn grote slokops. Het ene moment heb je nog genoeg geld in kas of ruimte in je rekening-courant een tijdje later moet je je uiterste best doen om geld bij elkaar te sprokkelen om aan je verplichtingen te voldoen. Deze kasstroomslurpers presenteren zich vaak in de vorm van een investering of andere grote (privé) uitgave waar niet direct inkomsten tegenover staan.

Levensader

De kasstroom is de levensader van je bedrijf. Die zorgt ervoor dat je kunt ondernemen, dat je aan je verplichtingen kunt voldoen, dat je kunt groeien, dat je leuke dingen in privé kan doen als ondernemer. Zorg er dus voor dat een kasstroomslurper je letterlijk en figuurlijk niet ziek maakt.

Hoe wapen jij je tegen een kasstroomslurper?

De remedie tegen de kasstroomslurper is simpel, zorg ervoor dat je je kasstroom goed managet. Hoe je dat doet?
1. Factureer op tijd, dat wil zeggen zodra het product of dienst geleverd is. Vraag als het kan een vooruitbetaling of reken contant af.
2. Wees kritisch op je debiteuren. Als je goed werk levert mag je ook verwachten dat ze je snel betalen. Wees daarom kritisch op je betaaltermijn. Vraag je af waarom je jouw debiteur een betaaltermijn van 7, 14 of 30 dagen geeft. Besef dat het jouw geld is. Als een debiteur de betalingstermijn overschrijft onderneem dan direct actie.
3. Betaal je crediteuren en De Belastingdienst zelf op tijd. Dat scheelt je zorgen en je voorkomt ook dat je gaat handelen met geld van een ander.
4. Moet of wil je een grote uitgave doen? Kijk dan eerst of die uitgave wel past binnen de kasstroomprognose. De praktijk leert dat het veel verstandiger is om op zoek te gaan naar een andere financieringsbron waardoor je kasstroom gezond blijft.

Geveld door kasstroomslurpers

Hebben de kasstroomslurpers vat op jouw gekregen of ben je er mogelijk zelfs door geveld? Wil je weten welke preventiemaatregelen jij kunt nemen tegen kasstoomslurpers? Neem contact op met je MKB-kredietcoach. Hij heeft in zijn ondersteuningspakket meerdere medicijnen tegen kasstroomslurpers zodat jij weer snel bezig kunt zijn met datgene wat jij het leukst vindt. Onderemen!

Ontdek meer blogs

Adres:
Postbus 40161, 8004 DD Zwolle

Telefoon:

info@mkbkredietcoach.nl

Over MKB-bedrijfscoach

MKB-bedrijfscoach helpt je jouw positie als accountant te versterken. Bied meer waarde aan jouw klant door middel van consultancy, onze trainingen en tools.

Volg ons via social media