De impact van digitalisering op jouw verdienmodel – deel 2

Een paar weken gelden verscheen deel 1 over de impact van digitalisering op jouw business- en verdienmodel daarbij ging ik vooral in op de thema’s sociale impact en het mobiele ecosysteem. In deze blog zal ik ingaan een aantal andere onderwerpen benoemen waar je als ondernemer mee te maken gaat krijgen in een wereld die steeds verder digitaliseert en ook jouw onderneming zal raken. Daarbij maak ik dankbaar gebruik van het boek Digital Transformation van Jo Caudron & Dado van Peteghem. Daarvoor maken zij gebruik van een 7-tal metaforen die zowel bedreigend zijn als kansen bieden.

De zeven metaforen

Het glazen huis: Digitalisering zorgt ervoor dat relatie tussen jouw bedrijf en de buitenwereld verandert. Als ondernemer en onderneming sta je digitaal continue in de schijnwerpers of je het nu leuk vindt of niet.

Het pakket: Digitalisering zorgt ervoor dat bestaande diensten in steeds kleinere stukjes worden opgeknipt en dat iedereen probeert een eigen plekje in de keten te veroveren. Hoe eenvoudiger de dienst die jij levert op te knippen is, hoe groter de kans dat jij de controle verliest over jouw verdienmodel in de keten.

De kikker: Digitalisering leidt er ook toe dat het eenvoudiger wordt om jouw dienst of bedrijf over te slaan. Tegelijkertijd biedt het natuurlijk ook kansen doordat jij ook kunt kijken welke bedrijven jij kunt overslaan om direct in contact met je eindklant te komen.

De poortwachter: Opiniemakers worden steeds belangrijker. Vestigen ze in positieve of negatieve aandacht op jouw bedrijf en hoe weten nieuwkomers deze opiniemakers te beïnvloeden? Omdat alles digitaal gaat, gaat het ook razendsnel. Vandaag ben je als bedrijf nog relevant. Morgen kan het anders zijn omdat iemand anders zijn product of dienst zo weet te ‘framen’ dat het alle aandacht krijgt.

De reiziger: De ene keer kopen mensen iets online, de andere keer fysiek. Digitalisering zorgt er ook voor dat de klantbeleving steeds meer aandacht krijgt. Is jouw onderneming hier klaar voor en ben je hybride genoeg om de klant zowel digitaal als fysiek te interesseren?

De deelnemer: De massa krijgt steeds meer impact door het internet. Dat kan een voordeel zijn voor jouw bedrijf maar ook een nadeel. Hoe gaat jouw bedrijf om met de massa?

De cyborg: Hier gaat het om de samensmelting van mens en machine. Digitalisering zorgt ervoor dat menselijke taken waarvoor een zekere mate van intelligentie noodzakelijk is ook door computers kunnen worden gedaan. Denk aan: robots, kunstmatige intelligentie. Bedenk dat we nu zien nog maar het topje van de ijsberg is.

Kwetsbaar of juist niet?

Als je bovengenoemde beschrijvingen leest, breng dan voor jezelf in kaart waar jouw bedrijf kwetsbaar is of waar het jouw bedrijf kansen gaat bieden. Zo kan het onderwerp duurzaamheid ervoor zorgen dat je je bedrijf positief in de schijnwerpers kunt plaatsen. Maar het kan ook een bedreiging zijn als je nog met vervuilende technieken werkt. Digitalisering zorgt ervoor dat een opinie zich razendsnel verspreid en jouw onderneming in positieve of negatieve zin in de schijnwerpers plaatst met alle gevolgen van dien.

Kortom digitalisering is geen onderwerp dat je kunt laten liggen, je zult er actief mee aan de slag moeten. Alleen dan ben je in staat om de voordelen die digitalisering biedt ook te pakken.

Ontdek meer blogs

Adres:
Postbus 40161, 8004 DD Zwolle

Telefoon:

info@mkbkredietcoach.nl

Over MKB-bedrijfscoach

MKB-bedrijfscoach helpt je jouw positie als accountant te versterken. Bied meer waarde aan jouw klant door middel van consultancy, onze trainingen en tools.

Volg ons via social media