De impact van digitalisering op jouw verdienmodel – deel 1

digitalisering

Digitalisering, je kunt er niet omheen of je het nu leuk vindt of niet. Digitalisering raakt ons allemaal. Ook jou als accountant. Het heeft impact op je business- en verdienmodel. Misschien ben je er al helemaal klaar voor, heb je jouw business- en verdienmodel al digitaal bestendig gemaakt. Misschien denk je ook wel dat het niet zo’n vaart zal lopen. Je redt je nog best. Maar bedenk dan dat digitalisering zich niet manifesteert als een revolutie waarbij van de een op de andere dag zaken helemaal anders gaan. Digitalisering is veel meer een evolutionair proces, waarbij zaken langzaam maar zeker veranderen en wanneer je daar niet op anticipeert dan kan het zomaar zijn dat je achter de feiten aanloopt. Dat een concurrent je voor is en jij het nakijken hebt.

Twee thema’s waar je vandaag mee aan de slag moet

Als het gaat om digitalisering, dan zijn er twee belangrijke thema’s die je als ondernemer vandaag op moet pakken:
1. Social Media
2. Het mobiele eco-systeem

Social Media

Social Media is overal. Mensen delen van alles, waarbij het aantal mogelijkheden dat ze hebben om te delen alleen maar toeneemt. LinkedIn, Whatsapp, YouTube, Facebook, Google+, Slack, Twitter, Snapchat, Instagram zijn maar een paar toepassingen om informatie, meningen of foto’s te delen. De kans dat jouw onderneming daarbij onderwerp van gesprek wordt zal alleen maar toenemen. De vragen die jij je als ondernemer moet stellen is, ben ik aanwezig op de kanalen waar mijn potentiële doelgroep ook aanwezig is. Maak ik in voldoende mate gebruik van de mogelijkheden die Social Media brengt om mijn omzet te verhogen of mijn kosten te verlagen en tot slot weet ik wat er over mijn bedrijf gezegd of geschreven wordt. Misschien dat je nog denkt, maar al die ophef over Facebook dan? Dat zijn rimpelingen in een vijver. Social Media is niet afhankelijk van Facebook. Het aantal kanalen dat delen van informatie mogelijk maakt is vandaag de dag zo divers. Veel belangrijker is de vraag hoe staat mijn onderneming ervoor als het om Social Media gaat?

Het mobiele eco-systeem

Er worden steeds meer zaken gedaan met de inzet van mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Zo wordt al meer dan 20% van alle transacties in de reiswereld via mobiele apparaten afgehandeld en ook bankieren doen we meer en meer via mobiele apparaten. De verwachting is dat we over vijf jaar overwegend gebruik zullen maken van mobiele apparaten voor allerhande zaken die we nu nog deels via de laptop of de reguliere computer doen. Door de opkomst van het zogenaamde Internet of Things zullen steeds meer nieuwe toepassingen beschikbaar komen die we eveneens via onze mobiele apparaten zullen bedienen. Kortom jij als ondernemer ontkomt er niet aan om na te denken over de impact van mobiel op jouw business- en verdienmodel. Is jouw website net zo goed bedienbaar op een laptop als op een mobiel apparaat. Kunnen mensen makkelijk contact opnemen met jouw bedrijf via een chatfunctie of anderszins. De praktijk leert dat je voor een mobiele telefoon een heel andere websitestructuur nodig hebt dan voor een website die benaderbaar is via de computer. Vandaar ook dat veel bedrijven aparte ‘apps’ bouwen. Daarmee borgen ze dat de klant ook trouw blijft als ze alleen maar de beschikking hebben over hun mobiel. De opkomst van mobiel raakt uiteindelijk iedere ondernemer en ook hier geldt dat je jezelf de vraag moet stellen of je daar voldoende op anticipeert.

Kortom, stel jezelf eens de vraag hoe houdbaar je business- en verdienmodel is als het gaat om de impact van Social Media en de opkomst van het mobiele eco-systeem. Ben je voldoende voorbereid of is het wellicht verstandig om je er toch verder in te verdiepen.

In een volgende blog zal ik dieper ingaan op een aantal andere zaken waar je mee aan de slag moet als het gaat om het digitale transformatie van je business- en verdienmodel.

Ontdek meer blogs

Adres:
Postbus 40161, 8004 DD Zwolle

Telefoon:

info@mkbkredietcoach.nl

Over MKB-bedrijfscoach

MKB-bedrijfscoach helpt je jouw positie als accountant te versterken. Bied meer waarde aan jouw klant door middel van consultancy, onze trainingen en tools.

Volg ons via social media